Ядрен синтез или разпад, Хелиана Стоичкова

Не мога да го подмина. На всеки заинтересован, който би могъл да разбере дълбочината на проблема с две думи ще му стане ясно за какво става въпрос. На петнайсет годишна възраст едно българско дете ме пита каква е разликата между "его" и "иго". И аз обяснявам смислите на двете думи и то, детето, се съпротивлява в разбирането им. Отнема мъчително дълго да се направи разграничението. В критично важният момент на живота, в който се оформя личността на индивида този млад човек не борави с елементарни понятия, не прави разлика от смислова гледна точка между тях, звуково те го объркват още повече. Цялото същество се бунтува в осмислянето на думата "норматив", думата "нравственост", "кило", "мега", думата "себеотрицание", "отрицание", "себе".... А в урока поставена задача да се коментират "архетиповете"...



Отиваме на детско събитие и там водещата пита децата от 5 до 13 годишни:

- Обичате ли книгите?

- Нееееее! - Изкрещават децата. И тя ме поглежда.

- Обичате ли приказките?

- Нееееее! - Изкрещяват още по-въудушевено децата и тя чува как се смея.

- Обичате ли тогава интересните истории?

- Нееееее! - Изкрещяват те вече екзалтирано и едно момченце надвиква всички останали гласове:

- Само ЦСКА! - Гласа му изревава мощен и щастлив. Водещата спира погледа си на мен и примигва. 

    Родителите наоколо се радват на децата. Красиви, млади, щастливи. Деца като деца. А аз избухвам във все по-неудържим истеричен смях. Това е фазата преди плача, но аз успявам да я овладея.



Разговарям с друго дете на 15:

- Какво е коефициент? - Ме пита детето докато учим по физика.

- Какво е "коефициент" или какво е "коефициент на еластичност" от урока?

- А какво е еластичност?


За коефициент разбирам, понятието изисква повече въображение и също иска време да свикнеш с употребата му. Но "еластичност"? Еластичност?!

В ядрения разпад радиоактивните частици са нестабилни. Проблема на нестабилните частици е, че те се делят докато не стигнат до първата стабилна форма по пътя надолу. За новия вид хора, които не знаят, разпада спира в елементи като оловото. И таблицата на елементите не е за красота в учебника, нищо, че е шареничка. И държа да се знае, че някога я наричахме таблица на Менделеев. И за да закръгля аналогията - елемент, който не е в състояние на стабилност става радиоактивен и следва разпад. Питането ми е кое е първото стабилно състояние по пътя надолу от антропологична гледна точка. Защото искам да се подготвя психически за това и да си спестя сълзите. 


Аз неведнъж съм коментирала непознаването на смисъла на понятията. И това е много хлъзгава плоскост, защото винаги ще има думи, които още не сме научили. Да кажем, че са достатъчно много на брой. Но моите коментари са ориентирани към децата, защото те показват склонност да не разбират думи дори от ежедневието. Как се случва това? На какво се дължи? Нормално ли е? И ако няма някой да ръчка, да спори и принуждава тези понятия да бъдат изяснени и усвоени това детенце как ще развие потенциала си? Неуморно мога да хвърлям ябълки по децата, които обичам и те виждат, че го правя с любов. Но това достатъчно ли е?