Хелиана Стоичкова разглежда в своята литературна карта изключително широк спектър от теми, които обхващат както детската, така и възрастната аудитория. В текстовете ѝ могат да се открият следните основни тематични линии:
- Човешки емоции и житейски опит – Стоичкова изследва радостта и тъгата, хумора и трагедията, амбивалентността на живота, както и начините, по които хората се справят с неуспехи, интриги, насилие или човешка нищета. Писането ѝ е средство за осмисляне на вътрешния свят и за изследване на мотивите и поведението на персонажите.
- Морални и нравствени послания – В детските ѝ приказки основна роля играят уроци за доброта, приятелство, честност, смелост и справедливост. Чрез животински персонажи като жирафи, кучета или щрауси децата се научават да различават важното от незначителното и да се изправят пред житейски ситуации с любопитство и креативност.
- Хумор и фантазия – Разказите често комбинират абсурдност, комични събития и фантастични елементи, създавайки живописни и интригуващи светове, които позволяват на читателя да преживее историята на различни нива – като „матрьошка“ от сюжетни слоеве.
- Разнообразие на жанровете – Творчеството ѝ включва приказки, романи, къси разкази и поезия. Тя експериментира с форми и стилове, като всеки разказ намира свой „оптимален дрескод“ според темата и емоционалния заряд.
- Възпитание на въображение и свободно мислене – Особено в детските книги се цели стимулиране на любопитството и инициативността на децата, като се дава пространство за различни интерпретации на морални и житейски ситуации.
- Личният и социалният свят – Творбите ѝ често отразяват наблюдения върху обществото и човешките взаимоотношения, осмисляйки животни ситуации и общочовешки ценности чрез разказната форма.
В обобщение, темите, които Хелиана Стоичкова разглежда във „въображаемата си литературна карта“, са гъвкави и многопластови, съчетавайки емоционално въздействие, морални послания, хумор, фантазия и педагогическа мисия, като целта ѝ е както да забавлява, така и да провокира мислене и съпреживяване.