Дискурсът е полудял, редактирайте дискурса, Хелиана Стоичкова

Когато дискурса е толкова отклонен от общочовешките ценности, които са биологично предопределени. Когато дискурса е загубил здравите основи на хилядолетно градения морал и нравственост. Когато дискурса е допуснал да се оплете в каша от фалш дори класиката може да падне под ножа. Говорим за произведения на изкуството, които имат не просто интересен сюжет, но имат и поетична стойност. Говорим за поредица от производни на тях произведения, които имат допълнителна артистична стойност. Говорим за дискурс, който е наслоявал културно обогатяване и заради пошли прояви на авангард огромни напластявания от стойности са поставени на обсъждане до колко могат да бъдат считани за полезни или вредни за дискурса. Срамно е, че се е стигнало до тук!

Големите проблеми с морала и разума - едно общество никога не трябва да се гордее с това, че се е стигнало до въпроса дали не трябва книги като "Лолита" да бъдат забранени. Това не е предмет на гордост. Това е следствие от грандиозно морално падение, умишлено предизвикан зловещ упадък, на които станахме свидетели през последните години. Респективно опит да се предприеме някакво действие срещу този упадък. И ето една от най-вълнуващите истории, написани през 20 век, скандална, провокативна, но представяща пълната палитра от измерения на моралния казус, който разглежда вече се обсъжда като "неподходящо съдържание" с пълния магнитут и тежест на това съждение. Сюжета се движи от едната крайност до другата. От обожанието до извращението. От положителната емоция до крайната омраза.

Още когато филма с Джеръми Айрънс излезе в Англия стана малък скандал. Много хора намират тази история за вредна, не просто скандална. Света отново стигна до етап на своето развитие, в който за да се защити от вредни отклонения ще поеме по грозен път. Когато четях Рей Бредбъри и неговата книга за аутодафе и забраняването на книги се чудех колко ниско трябва да се падне за да се забраняват произведения на изкуството. Когато слушах да роптаят срещу издаването на книгата за "нечия борба" също се чудех защо една книга бива нарочена за толкова опасна. Обикновено се забраняват икономически книги. Книги, които обясняват начина, по който функционира финансовия свят, парите. Това не било информация за широката публика. Обикновено се забраняват исторически книги заради своята "версия за нещата". Обикновено се забраняват пропагандни книги. Но художествена литература? Не трябва никога да се гордеем, че сме се докарали до етап да обсъждаме тази тема. Срамно е. А онези, които предизвикаха моралния и интелектуален упадък не ги интересува нищо от това.

Владимир Набоков, Лолита... Явно тази история ще влиза и излиза от зоната на уюта.Поради простата причина, че контекста, в който се вписва се мени и в момента ситуацията е тревожна. А когато контекста на съвремието е тръгнал в погрешна посока, изкуството е добро място да се направи едно почистване. Поне временно. Надяваме се за кратко. Само докато нещата се нормализират.

В Нова Зенландия пък заговориха за "империалистическия автор Шекспир" и това, че трябва съдържанието да бъде преразгледано и почистено. Огромни крачки назад в културния обмен, широта и богатство ни предстоят повсеместно. И нека не се лъжем, това може да е само началото. И докато някои си чешат езиците да дискутират дали е разрешено изкуството да говори за дебели и слаби съвсем реални хора на други места по света правят съвсем реални списъци с думи, които няма да могат да се използват. Като например "беден", "инвалид", "обезправен", "черен" и т.н. Защото използвайки тези думи ние обиждаме хората, към които тези думи могат да принадлежат и им нарушаваме правата. Кашата е толкова голяма, че е срамно дори само да разсъждаваш как се е стигнало до дук. Срамно е.